Vrienden maken, shoppen en Henri Pittier - Reisverslag uit Valencia, Venezuela van Martijn Mariska - WaarBenJij.nu Vrienden maken, shoppen en Henri Pittier - Reisverslag uit Valencia, Venezuela van Martijn Mariska - WaarBenJij.nu

Vrienden maken, shoppen en Henri Pittier

Door: Martijn en Maris

Blijf op de hoogte en volg Martijn

13 Augustus 2013 | Venezuela, Valencia

Hola!

Hier weer een berichtje van ons, deze keer vanuit een regenachtig Valencia... ja helaas... hier is het ook niet altijd mooi weer. We zitten nu in de regentijd en soms betekent dat veel regen en vandaag bijna de hele dag door :-(

Afgelopen week heb ik, Maris, voor het eerst afgesproken met Susana. Ik had haar ontmoet toen ik in het tuincentrum stond te stuntelen in het Spaans een week eerder. Ze schoot me te hulp en we raakten aan de praat. Zij heeft 10 jaar in Amerika gewoond en was net 2 weken terug in Valencia, ze verhuist met haar gezin weer hier naar toe. Ze begreep heel goed hoe het is om in een ander land je draai te vinden en de taal te leren, ze gaf me haar email en nummer en we spraken af om contact te houden. Afgelopen donderdag hadden we afgesproken en ze zou me komen ophalen zodat ik achter haar aan kon rijden naar haar huis (want ik wist niet hoe is daar moest komen en wilde niet ergens verdwalen natuurlijk). We reden naar een prachtige wijk aan de voet van de berg (pfoeee gelukkig dacht ik bij mezelf, ik had wel ingeschat dat ze in een goede buurt zouden wonen aangezien ze me met een driver kwam ophalen maar je weet het natuurlijk maar nooit). We hebben heel gezellig gekletst, ik heb haar dochters leren kennen en haar schoonmoeder en ik kreeg een heerlijke venezuolaanse lunch. Zeker voor herhaling vatbaar. Toen ik zelf terug reed in de auto was ik best een beetje trots, het is me gelukt om zelf iemand te leren kennen hier en een basis te leggen voor een nieuwe vriendschap.

Zaterdag hoefde Martijn maar een halve dag te werken en zijn we de rest van de dag op pad geweest voor spulletjes voor in huis. Als eerste zijn we naar de Makro gegaan maar toen we de rij zagen hebben we ons karretje laten staan en zijn we gauw weer weg gegaan. In Valencia zijn relatief weinig winkels op het aantal inwoners en daarbij lijkt het alsof de Venezuolanen dol zijn op winkelen wat kan zorgen voor enorme rijen!! Vooral 's avonds en in het weekend als de meeste mensen vrij zijn. In de Makro ging de rij helemaal tot achterin in de winkel (en het is een grote winkel!) en toen nog de hoek om, ik overdijf niet als ik zeg dat er zeker 50 mensen voor ons in de rij stonden!! Bij de kassa willen ze ook altijd je paspoort nummer en naam hebben (geldt voor iedereen, niet alleen voor ons) en bij het verlaten van de winkel moet je je bonnetje ook nog laten controleren. Je kunt je voorstellen dat met 50 mensen voor je en zo'n inefficient proces de wachttijd flink oploopt, een half uur of 3 kwartier in de rij is dan geen uitzondering.... Dat deden we dus maar even niet :-)

Gister besloten we om wat nieuws uit te proberen. We waren getipt dat de stranden en de natuur bij Choroni, in het Henri Pittier National Parc, heel erg mooi waren dus wij onze spullen gepakt en op pad gegaan. In Maracay werden we getroffen door zware regenval net voordat we de bergen in gingen, door kolkende rivieren reden we stapvoets verder, Volgens de naviagtie was het 106 km en 1:45 uur rijden, er bleek wat meer tijd nodig te zijn, de pas naar bijna 1600 meter was op sommige plekken zo smal dat je er amper met een auto kon rijden en met tegemoet komend verkeer, waaronder ook bussen, was dat soms achteruit terug.. De rit was mooi, maar lang, na ca 3 uur slingeren kwamen we aan in Puerto Colombia, een toeristsch plaatsje en gezellig druk. We hadden echter geen tijd over om nog te zwemmen, we moesten namelijk ook nog 3 uur terug en hier liever, voor het donker is, weer op bekend terrein. We reden om vier uur weer weg uit Puerto Colombia en waren rond zeven uur weer thuis. Als we daar een keer naar een van de stranden willen betekent het dus vroeg weg van huis, dat was duidelijk, lesje geleerd!
In het park komen overigens allerlei 'animales' voor zoals; puma's, slangen, tapirs, 500 verschillende vogels etc maar geen van allen hebben we kunnen spotten. Vanuit Puerto Colombia kun je jungle tochten maken in het park en dat hebben we dus op ons verlanglijstje gezet :-D.

Deze week is weer een drukke werkweek (o.a. dak van het warehouse moet er op en alle 59 buispalen de grond in). Volgende keer zal ik wat foto's van het project op de site zetten.

Jullie liggen nu ongetwijfeld allemaal lekker te slapen, dat gaan wij ook zo doen. Welterusten!

Veel liefs van M en M


  • 13 Augustus 2013 - 07:26

    Ben & Suus:

    Ha bro&maris!

    Ja het land waar altijd de zon schijnt kent dus ook regen! En niet zo'n klein beetje ook dus! De foto's spraken boekdelen! Nou heeft het afgelopen week hier ook af en toe erg flink geregend maar was dat meestal maar een uur (en dat leek al lang!) :)

    Super leuk om te lezen dat je een nieuwe vriendin hebt ontmoet :) en de naam doet natuurlijk al goed hihi! Gaaf dat iemand je te hulp schiet en dat er dan zo'n verhaal volgt! Leuk dat het klikte me haar en wie weet wat ze allemaal voor tips, nieuwtjes, andere vrienden etc nog meer brengt!

    Zoo en de eerste spannende bergrit hebben jullie er ook op zitten dus! Tenminste het klinkt erg spannend, maar jullie zijn natuurlijk al het een en ander gewend uit ZA, Filipijnen, enzo natuurlijk!

    Ben benieuwd naar de foto's die bij Henri horen!

    Hier niet zo veel nieuws, vorige week ben ik weer begonnen met werken en Ben zit nog hard te blokken voor de laatste loodjes! Kyra en Binck voelen zich volgens mij nu helemaal thuis en genieten van de tuin! Binck springt regelmatig naar de buren maar soms als we hem riepen komt ie zelf terug!

    Liefs en dankjewel weer voor een leuk verhaal!!

    Xxx Ben & Suus

  • 13 Augustus 2013 - 09:18

    Jos:

    Beste Martijn en Maris,

    Leuk om over jullie avonturen te lezen in Venezuela.

    Ik mail jullie eigenlijk met een bijzondere vraag...
    Ik en mijn oudste zoontje verzamelen namelijk kleine steentjes uit alle landen van de wereld.
    Venezuela is echter nog een van de landen die aan onze collectie ontbreekt.

    Mochten jullie het leuk vinden en eraan denken, willen jullie voor ons beiden dan een klein keitje (1-5 cm) uit Venezuela meenemen naar Nederland en t.z.t. naar ons opsturen? Daarmee maken jullie ons erg blij! Natuurlijk vergoed ik de verzendkosten.

    Alvast hartelijk dank voor jullie hulp en nog een mooie reis toegewenst.

    Jos

    steentjesgezocht@hotmail.nl

  • 13 Augustus 2013 - 09:44

    Eveline:

    Hey Maris!!


    Dat is een leuk begin van de dag, bakkie koffie op t werk en jou verhaal lezen :) superleuk the horen dat je een potentiele vriendin hebt gemaakt. Dat is wel fijn! En ik snap als zij 10 jaar in de US heeft gezeten dat het voor haar ook fijn is weer iemand niet Venezuelaans te ontmoeten en engels te praten.

    Je maakt echt wat mee daar hoor! superleuk!!

    kusss

    btw ook erg leuk en grappig wat mensen terug reageren... :)

  • 13 Augustus 2013 - 09:46

    Anneke:

    Hoi M en M,

    Zat al uit te kijken naar een nieuw verhaal. Ik heb dagen zonder internet gezeten, er moest een nieuwe windows geinstalleerd worden. Dat is gisteren gebeurd en vanmorgen werd ik verrast met jullie belevenissen. Het gaat wel goed met je Mariska he!!!Leuk dat je ook zelf nieuwe contacten legt.Ik zit nu alleen in Odijk, Fred is in Haarlem met Marcel aan het boren,frasen ed. Morgen na mijn werk en kookkunst ga ik hem weer ophalen.Gisteren en ook vandaag staan alle media bol van het feit dat Friso is overleden.Volgende week zal de begrafenis wel zijn.De hittegolf hier is voorbij en met af en toe een buitje toch nog wel aangenaam zomerweer. Zo dat was ons nieuws wel een beetje.
    Veel plezier daar, de groetjes van Fred en tot de volgende keer.
    Liefs Anneke

  • 13 Augustus 2013 - 12:06

    Papa & Wilma:

    Hoi Mariska & Martijn,

    Leuk om jullie ervaringen van afgelopen periode weer te lezen. Maris, goed gedaan om je eerste contact in de winkel met Susana een vervolg te geven. Hoe lang duurt de regenperiode in Venezuela?

    Blijven de wachtende mensen voor de kassa rustig in de rij staan? Wij staan dan al lichtelijk te mopperen als dat hier zou voorkomen. Jammer dat de regen jullie ook dwars zat met de rit naar het strand. Wel spannend zo'n bergrit.

    Martijn succes met het dak er op leggen en het verder heien van de palen.

    Groetjes,

    Papa & Wilma

  • 13 Augustus 2013 - 16:35

    Mars&Joos:

    Ola Venezuela!!

    Wat een vrolijk en goed bericht! De eerste vrienden, er samen op uit, leuke foto's, blij te lezen en zien dat het jullie goed vergaat tot nu toe. Ik vind het stoer dat je alleen door de stad bent gegaan met de auto, Maris! De foto's vertellen wel dat Martijn nog een beetje moet bijslapen en bijgevoederd moet worden hoor ;) denk dat jullie maar weer een uitje "slager" moeten doen hahahaha...!

    Hier alles onder controle, blij dat het niet echt veel regent op het moment want het is hier villa-puin-stof-zweet-en-rommel :D Een verbouwing van je keuken, is gewoon een verbouwing van je huis! Poehee... dat is niet mis, alles in pakken en verplaatsen, woonkamer leeg zo ongeveer en dan papa en Mars aan de klus sinds zondagmiddag. Resultaat: eerste leidingen liggen, er zijn sleuven gefreest, elektra in aanleg en eh.... nog veel meer, maar ik ben er zelf niet zo in thuis dus het benoemen is lastig. Geloof wel dat we op planning liggen. Ga ze zo maar een koel drankje serveren!

    Verder geen bijzonderheden, de keuken is al bijzonder genoeg. Kan niet wachten tot vlg week de stucadoor en keukenbouwer komt, dan wordt het weer een beetje herkenbaar in huis en kunnen we hopelijk na 26 aug gaan schoonmaken en opruimen...... :) Zal wel foto's sturen binnenkort, kunnen jullie een beetje zien wat er gebeurd.

    Voor nu dikke knuf van pa, Mars en mij xxxx

  • 14 Augustus 2013 - 17:10

    Petra:

    Hoi Maris en Martijn
    wat een avonturen!!!! Leuk om dit alles te lezen! Het is regenseizoen hoorde ik van Hans vandaag en ik heb ook de foto's op FB gezien. Fijn Maris dat je zo 'toevallig' contact hebt kunnen leggen. En dat iemand je op weg kan helpen in dit 'nieuwe leven'. ;-)
    Veel succes en liefs en ik lees jullie volgende verslagen wel weer!
    groet Petra xxx

  • 18 Augustus 2013 - 11:04

    Ron & Daphne:

    Hoi Maris en Martijn!

    We hebben regelmatig contact via de IPad, maar nu dan even een berichtje zo.
    Wat een mooie verhalen! En inderdaad fijn dat je contact hebt met iemand die je ontmoet hebt, daar moet je het zo nu en dan ook van hebben. Erg attent van haar om je uit te nodigen voor de lunch!
    Leuk dat jullie er samen ook zo op uit gaan en dat deed ons weer even denken aan de auto ritjes in zuid Afrika. We hebben net besloten onze z-a film maar weer eens snel te gaan kijken... ;-) even herinneringen ophalen.

    Verder is het hier nog erg rustig dus sorry nog geen baby nieuws! Madam zit nog te lekker...

    We spreken jullie snel weer. Xx Ron & Daf

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Venezuela, Valencia

Venezuela

Ons avontuur gaat bijna beginnen..

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2014

Los Llanos

16 April 2014

Mijn blog is online!

12 April 2014

Oef ff bijpraten

09 Januari 2014

Land van contrasten

24 December 2013

Kerst in de zon
Martijn

Actief sinds 01 Juli 2013
Verslag gelezen: 523
Totaal aantal bezoekers 35376

Voorgaande reizen:

20 Juli 2013 - 31 December 2013

Venezuela

Landen bezocht: